Digital marketing dla motoryzacji.
Marketing dla motoryzacji.
Digital marketing w budowaniu przekazu opiera się przede wszystkim na tekście, grafice i wideo. W tym artykule poznasz ich unikalne cechy i dowiesz się dlaczego tak istotne jest ich świadome stosowanie w działaniach marketingowych.
Treść jest wszechobecna – znajdziesz ją zarówno na grafikach, jak i w wideo. Na pewno znasz powiedzenie “słowa mają wielką moc”. Jedno słowo to już komunikat, który może wywołać konkretną reakcję u odbiorcy. Przykładowo, słowo “radość” umieszczone na puszkach WOŚP sprawiło, że ludzie chętniej wrzucali do nich większe kwoty w porównaniu do puszek, na których tego słowa nie było.
Dlatego w digital marketingu tak ważne jest, aby tekst był dobrze przemyślany. Nie jest on tutaj formą literackiej ekspresji, lecz narzędziem, które ma prowadzić do konkretnego celu.
To krótkie formy tekstowe, które muszą spełnić wiele zadań: wyróżnić markę na tle konkurencji, zapadać w pamięć, budzić pozytywne emocje, docierać do grupy docelowej i być wieloznaczne. Przykłady? “Just do it”, “Chce się Ż”, “Das Auto” – od razu wiesz, o jakie marki chodzi, prawda? To właśnie znak dobrego sloganu.
Może się wydawać, że to jedynie lista cech produktu, ale dobry opis potrafi znacznie więcej. Powinien rozwiewać wątpliwości, przedstawiać zalety i korzyści, a także oddziaływać na zmysły i emocje. Zamiast pisać: “podgrzewane manetki”, lepiej użyć: “podgrzewane manetki, które zapewnią Ci komfort w chłodniejsze dni”.
Regularnie dostarczane treści tylko dla subskrybentów to sposób na budowanie relacji z odbiorcą. Dobrze skonstruowany newsletter powinien angażować, dostarczać wartościowych treści i skłaniać do działania. Zamiast pisać: “Zapisz się na nasz newsletter”, lepiej użyć: “Dołącz do naszej społeczności i jako pierwszy otrzymuj spersonalizowane porady oraz promocje!”.
Posty w mediach społecznościowych powinny być krótkie, angażujące, wzbudzać emocje i zachęcać do interakcji. Tekst w postach poza spełnieniem tych kilku cech wyróżnia się sporą dowolnością, wszystko tak naprawdę zależy od stylu komunikacji Twojej marki. Warto jednak pamiętać, że social media to miejsce gdzie skracamy dystans z odbiorcą, więc oficjalne i bardzo grzecznościowe zwroty słabo funkcjonują w tej przestrzeni. Tutaj, możemy pozwolić sobie na niedopowiedzenia. Wzbudzając ciekawość łatwiej przekierować potencjalnego klienta z platformy społecznościowej do właściwego źródła informacji, czyli naszej strony, a przecież o to nam chodzi zazwyczaj.
E-booki to doskonałe narzędzie do budowania autorytetu marki i generowania leadów. To “creme de la creme” informacji o marce i produktach. Powinny być wartościowe, angażujące i dopracowane pod kątem merytorycznym, szczególnie, że kierujemy je do klientów, którzy już znają naszą markę, więc elektroniczna książka to treść, która po prostu musi być premium.
Każda z powyższych form tekstu pełni inną funkcję, ale łączy je jedno – dobrze skonstruowany przekaz może skutecznie przyciągać uwagę. Świadome użycie tekstu to klucz do sukcesu w digital marketingu.
Obraz przemawia szybciej niż słowa. W każdej branży, a szczególnie motoryzacyjnej odpowiednio dobrane przekazy graficzne powinny podkreślać najlepsze cechy marki. Z pewnością dostrzegasz przeglądając strony i profile samochodowe, że gdy ich przekaz graficzny jest spójny od razu wydają się bardziej profesjonalni i kompetentni.
Tu nie ma miejsca na przypadkowe ujęcia – kluczowe jest przemyślenie i przygotowanie planu zdjęciowego, odpowiednia kompozycja, dobór scenerii oraz zaawansowana postprodukcja. Fotografowie specjalizujący się w reklamie muszą wykorzystywać niemałą ilość wiedzy i sprzętu, aby uzyskać spektakularne efekty. Motoryzacja jak mało która branża jest wyjątkowo wdzięczną “modelką” i warto to pielęgnować.
Infografiki pomagają klientom zrozumieć często skomplikowane dane w przystępny sposób. Dobre infografiki powinny być estetyczne, czytelne i logicznie uporządkowane. Mogą zawierać porównania, wykresy, diagramy. Najczęściej wykorzystywane są przy tworzeniu treści informacyjnych i edukacyjnych. Przykładowo: możemy pokazać w ten sposób jak wizualnie zmieniał się dany model samochodu na linii czasu. Współczesny marketing motoryzacyjny coraz częściej wykorzystuje też interaktywne infografiki, które angażują użytkownika i pozwalają np. na eksplorację różnych funkcji pojazdu w atrakcyjnej wizualnie formie.
Media społecznościowe to przestrzeń, w której treści wizualne odgrywają bardzo istotną rolę. Posty na platformach taki jak Instagram, Facebook czy LinkedIn powinny przede wszystkim przyciągać uwagę. Warto też zadbać o spójność graficzną postów nawiązującą do identyfikacji wizualnej marki. Dzięki takiemu zabiegowi Twoja tablica w social mediach wygląda estetycznie, a odbiorca scrollując posty szybko wyłapuje te, które związane są z Twoją marką. Grafika na portalach społecznościowych spełniają wiele marketingowych funkcji, od prezentacji nowego modelu, przez budowanie społeczności po informacje o promocjach. Tutaj musimy wspomnieć o tekście o którym pisaliśmy już wcześniej, czy będzie on elementem grafiki, czy uzupełnieniem treści poza nią, jest nierozłącznym elementem postów i prowadzi klienta w pożądanym przez Ciebie kierunku.
Każdy rodzaj grafiki reklamowej pełni określoną funkcję i wymaga dopasowania do kanału komunikacji oraz grupy docelowej. Wszystkie mają za zadanie uatrakcyjniać treści, które kierujesz do odbiorcy. Niezależnie od rodzaju grafiki najważniejsza jest spójna i przemyślana strategia wizualna, znacząco wpłynie na skuteczność kampanii marketingowej oraz może zwiększyć zainteresowanie Twoją marką.
Wideo to jedno z najpotężniejszych narzędzi digital marketingu. Oferuje dynamiczny przekaz, emocje i możliwość szczegółowego przedstawienia nie tylko produktu, nie tylko marki, ale Ciebie. Odbiorcy bardzo dobrze reagują gdy firma ma jakąś twarz, a pokazując ją na filmach zbudujesz wiarygodność, wyróżnisz się na tle konkurencji, zyskasz społeczność i jej lojalność.
Krótkie, dynamiczne filmy doskonale sprawdzają się w budowaniu społeczności i zaangażowania. Mogą przedstawiać np. efektowne ujęcia nowego modelu samochodu, szybkie porady dla kierowców lub proces produkcji. Świetnie nadają się do budowania PR marki, np. pokazując kulisy pracy skracasz dystans sprawiając, że klient chce Cię odwiedzić.
Profesjonalnie przygotowane reklamy wideo prezentujące pojazdy w atrakcyjnych sceneriach, z efektownym montażem i chwytliwą narracją, mogą budować wizerunek marki i inspirować klientów do zakupu. Już sama fotografia reklamowa wydaje się trudna, a tutaj wchodzimy na najwyższy level, którego podstawą jest dobry scenariusz. W motoryzacji często ta działka leży po stronie producenta, importera co nie znaczy, że prowadząc salon nie warto zainwestować w dobry storytelling wideo, który wyróżni Cię na tle konkurencji.
Tego typu treści poza budowaniem Twojego eksperckiego wizerunku przyczyniają się do zwiększenia komfortu klientów. Treści wyjaśniające działanie nowych technologii w motoryzacji, np. systemów bezpieczeństwa czy napędu elektrycznego, mogą pomóc klientom lepiej zrozumieć ofertę marki i przyspieszyć decyzję o zakupie. Ponadto im większa wiedza i świadomość klienta, tym lepiej wykorzystuje możliwości oferowanych przez Ciebie produktów, a to wpływa na jego dobre doświadczenia z marką. Możliwości prezentacji tego typu treści jest wiele, może to być statyczna pogadanka, film typu unboxing, ale najbardziej rekomendujemy filmy w których omawiane zagadnienia są testowane w działaniu.
Dyskusje ekspertów o trendach w motoryzacji, recenzje nowych modeli czy rozmowy z inżynierami i projektantami to doskonały sposób na budowanie autorytetu marki i przyciąganie lojalnych odbiorców. Przy niewielkich nakładach w scenerię i montaż zyskujemy zaangażowanych pasjonatów marki. To trochę jak serial, jeśli treści będą naprawdę interesujące, każdy będzie czekał na następny odcinek.
W branży motoryzacyjnej to jedna z bardziej pożądanych form wideo. Relacje z wydarzeń motoryzacyjnych, jazdy testowe czy codzienne doświadczenia kierowców przedstawione w dynamicznym i emocjonującym wideo to świetny sposób na prezentację marki w autentyczny sposób. Takimi filmami zbudujesz relację z odbiorcą, wygenerujesz sporo komentarzy pod wideo i staniesz się wiarygodny. Przez bardziej osobisty styl przekazu odbiorcy będą łatwiej utożsamiać się z treścią.
Transmisje na żywo to wyższa szkoła jazdy, ale jeśli masz dryg do dziennikarstwa, a kamera Cię nie peszy to łap za statyw i mów do ludzi. Tylko pamiętaj, musisz wiedzieć po co mówisz i o czym mówisz. Jakość wideo oczywiście powinna być jak najlepsza, ale w tym formacie jest drugoplanowa, główną rolę grają Twoje kompetencje. Live zapewnia Ci bezpośredni kontakt z klientami, gdzie w czasie rzeczywistym możesz odpowiadać na ich potrzeby. To najwyższa forma budowania relacji z klientem.
Niezależnie od formatu, dobrze zaplanowane i profesjonalnie zrealizowane materiały wideo mogą stać się kluczowym elementem skutecznej kampanii marketingowej. Jak już wspomnieliśmy to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych, które tworzą Twój wizerunek.
Never. Stop. Marketing.